Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Friday, 10 October 2014

slöjda och stänkmåla

Har så sabla ont i ryggen idag och jag oroar mig för 8 timmars flygresa på söndag. Klarar inte sitta en minut utan att bli galen. Måste komma igång med yogan igen - och sedan aldrig sluta.

Igår hade jag en vän över på middag och förutom väldigt fint sällskap och samtal fick jag så här fina rosor:


De har varit min utsikt vid frukosten, tillsammans med tända ljus och ett regnigt och höstvackert Hökarängen. Jag älskar mina frukostar.

Idag ska jag prova något nytt; jag ska stänkmåla en möbel. Det är ett syskrin på ben som jag fått efter Thomas farmor. Jag älskar den där möbeln - kanske allra mest för sitt innehåll. Det var verkligen en skattkista full av gamla knappar, kantband, påbörjade broderier, urklippta tidningsartiklar om hur en besparar ryggen vid långa sytimmar - och tillhörande stretchövningar (kanske vore något för mig en dag som denna) - det fanns också ca 15 olika mönster på garntomtar. Jag skojar inte. Damen måste haft dille på garntomtar.
Nu har jag i alla fall målat den där möbeln. Skrinet rött och lock och ben blev svarta. Jag trivs inte. Vill göra det mer lekfullt. Med mer färg! Så då kom jag på den geniala idén att stänkmåla den. Googlade tekniker och fann att en kunde använda en björkriskvast för att prickarna skulle få fin spridning - så jag ska strax ut i skogen och plocka björk.

Så här ser en björkriskvast ut
Bilden på kvasten har jag hittat på sidan Slöjden i Skogen. Där hittade jag också dessa fina grejer, och jag tänker att täljande kanske ska bli min pryl:

Blompinnar! Står att de är enkla att göra (!?) - men tyvärr
ville de inte bistå med instruktioner..
..och grenkrokar! jättefina i flock tykcer jag!
Nu har slöjdaren vaknat i mig!

Till skogs! Återkommer med resultat senare!

No comments:

Post a Comment