Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Monday, 13 October 2014

rapport från Scranton Pennsylvania

Nu är vi i Amerika! Fick en rätt turbulent start och det började redan i tullen då tulltjänstemannen tyckte jag var sååå vacker och ville gifta sig med mig och skrev ner namnet på den mest romantiska låt han visste (ovan) på en lapp och skickade med, tillsammans med några Hershey's kisses (choklad) och en inbjudan till en spelning i Brooklyn. Har nog aldrig känt mig så obekväm. Är så van vid att de vill slänga mig ut ur landet (det är nämligen något väldigt mystiskt med att jag har ett gammalt turistvisa). Jag rodnade, stammade och skruvade på mig i något som kändes som om om det varade i evighet. Hatade det. Och förstår att det här kanske är ett sätt han roar sig med alla kvinnliga resenärer. I en situation där han har övertaget och avgör om en är välkommen in eller inte.

När vi kom ut från terminalen hade tågen till biluthyrningen slutat gå - så vi blev satta i taxi och åkte en resa på knappa 5 minuter, för det ville den jäveln ha 202 dollar. 202 DOLLAR!! 1500:- spänn. Aldrig. Han visade upp en liten prislista han hade liggandes i bilen, och försvarade det med att det här är Queens. Det kostar. Bilen är dyr. Usch. Det obehaget, när någon försöker lura en. Vi vägrade, men det slutade iaf med att vi betalade 30 dollar bara för att komma ur bilen.
På biluthyrningen stod ett gäng svenskar som bokat bil i sverige, samt betalat den, och nu blev krävda på 1000 dollar extra (!) och jag kände bara: Jag hatar New York. Aldrig mer att vi flyger hit. Plus att det tog ett par timmar att bara ta sig ur stan. Köer klockan 10 en söndagkväll.

Vi körde vilse. Höll på att köra på ett rådjur, en grävling och en räv. Så pass att Thomas var tvungen att tvärnita och väja. Skitläbbigt.  Vi har aldrig varit nära att köra på något förut. Sedan hade vi två inte fullt så dramatiska situationer med en hare och två rådjur till som vi blev tvungna att stanna för. Klockan 4 på morgonen kom vi till hotellet, då hade jag varit uppe 27 timmar. Nu har jag sovit fyra timmar och kan inte somna om. Har fått jordens äckligaste födelsedagskaffe på sängen och nu ska jag försöka piska mig upp. För trötten är kropp. Höll jag på att skriva. Trötten är kropp. Haha, nu gjorde jag det igen. Kroppen är trött skulle det stå. Huvudet också tydligen.

No comments:

Post a Comment