Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Wednesday, 3 September 2014

gravidhjärna, gubbslem och grekiska citroner.

Idag for Thomas och jag till Grekland. Till Zakynthos. Trodde jag. Berättar snart.

För ca 20 år sedan var jag på ön Kefalonia i Grekland. Jag hade rest ensam och gjorde min första och enda sol - och badsemester någonsin. En dag tog jag en dagsutflykt till grannön Zakynthos och blev blixtförälskad. Ön såg ut som sinnebilden av ett paradis: alldeles turkost vatten, vita stränder, dramatiska klippor och små pittoreska bergsbyar. Jag simmade med vattensköldpaddor och såg delfiner och jag svor: "Nästa gång jag åker till Grekland ska jag åka till Zakynthos!" Så Thomas och  jag bokade en resa till Zakynthos. En sista minuten. De senaste veckorna har jag bildgooglat, blivit hänförd och LÄNGTAT.

Det florerar en myt om något som kallas "gravidhjärna". Att gravida helt enkelt skulle vara lite, lite mer korkade än normalt. Slöare i tanken. Det senaste dygnet har jag visat prov på något som skulle kunna ge det här fenomenet lite belägg:

Gravidhjärna #1: Sent igår kväll kollade jag in våra biljetter för att se namnet på hotellet där vi skulle bo och fann då till min stora fasa att vi inte alls skulle till Zakynthos.. utan till en ö som hette Thassos. Vilken kalldusch! Hade varit en kul överraskning ifall jag inte spanat in biljetten. Rest till flygplatsen Kavala och trott att jag var på Zakynthos. Spenderat veckan med att leta efter obefintliga sevärdheter.

Gravidhjärna #2: göra en resa iförd byxdress med dragkedja i rygg, skärp och kavaj. Perfekt med gravid överaktiv blåsa och flygplanstoaletter där det knappt går att vända sig. Och det är stört jävla omöjligt att inte lägga plaggen på golvet - går liksom inte hålla reda på. Meckigt är ordet. Och bråttom!! Lång procedur när en är gravid och mycket akut kissnödig. Det känns lite knepigt att strippa sig snudd på näck också i offentliga badrum.

Så.. hur är Thassos då? Rasande vackert, vad jag kan se. Fast vi har haft skyfall och åska hela dagen. Stundtals var det nästan svart ute och väldigt dålig sikt. Såg ut som ett gammalt dramatiskt svart-vitt fotografi i sepia-ton. Det var sådant där magiskt ljus som strippar världen på färg och gör verkligheten nästan overklig. Maximal otur antar jag, för när jag berättade för min grekiske vän om ovädret var hans kommentar: "Rainy?!?! Thunderstorms?! You guys are in Greece or you entered a portal to another dimension?!"
Ovädret ska fortsätta ett par dagar till. Thomas vill strypa mig - för hela den här lilla fadäsen med att boka fel ö är mitt fel. På Zakynthos ska det nämligen vara över trettio grader och sol hela veckan.

Fast vi har det gott ändå. Ätit massor med ost, ost, ost till middag. I sallad, i tomatsås, grillad. Finns många hårdostar gjorda på get- och fårmjölk här, så jag måste köpa med mig ett gäng hem. Hopplöst att finna i Sverige, den enda en brukar springa på är Manchegon - som visserligen är urgod, men också väldigt dyr.

Vi bor i lägenhet och delar balkong med två andra. Dessvärre är den ena en slemgubbe som pimplar rödvin och glor på mig lystet och totalt ogenerat - som om jag vore en fet, sliskigt söt och saftig dessert. Det gör mig lite galen. Vill kunna känna mig ifred och hade hoppats på att kunna göra min yoga utomhus på mornarna- men nu känns yoga på terrassen inte så inbjudande längre.
Vi har fantastisk vy över havet, inramat av skogsklädda bergstoppar som skönjas bakom slöjiga moln. Det är så himla fint.
Och citronerna..Oj. Har börjat dricka varmt citronvatten morgon och kväll.. och de grekiska citronerna är som inga andra. Helt utan bitterhet och med lite, lite sötma i det där goda sura. Snälla och sura på samma gång. Blir helt lycklig när jag sätter tänderna i en.

Nu ska jag sova. Tidig start i morgon.
Rummets enda underhållning. Som dock inte fungerar - men
är vacker att se på!
Regnig havsutsikt från terrassen. 


No comments:

Post a Comment