Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Tuesday, 5 August 2014

Shoppa till Monterrey

I morgon går jag in i vecka 18. Magen har vuxit enormt bara de senaste dagarna. Nu kan jag till och med känna den. Som en tyngd. Som något som stramar. Något som är i vägen när jag yogar. Helt galet hur snabbt kroppen kan förändras efter en platåfas.
På vårdguiden.se står det att barnet kan vara uppemot två decimeter långt vid den här tiden. Svindel! Det är ju.. jättestort. Hu. Jag pendlar mellan lugn och glädje och fullkomlig skräck. Det går liksom inte att förneka längre. Magen är där. Den växer. Den känns. Monterrey har kommit för att stanna - och jag har nu vågat göra min första bebis-shopping! Kolla här:

Det började med att vi sprang på det här fagra lammet!
-Åh, vilket vackert skinn! utbrast den blivande modern - det där
skinnet blir alldeles perfekt för en liten bebis! Vi
flår henne! 
Sagt och gjort. Lammet blev till en naken lysande ängel och for sin
kos till himmelen. Tack snälla lamm för din gåva! 
Närå.. lugn och fin! Det var ju bara Jeanie som demonsterade
andrasortering-skinnet jag hittat för 800 kronor. Det var inte
riktigt så vackert som jag hade hoppats. Gillar de där mörka, nästan
svarta skinnen med ljusa inslag. Men det här är mjukt och gott och
jag tror nog att Monterrey kommer trivas. Han har redan fått två
vita skinn utan pappan (a.k.a.Kattvakten) - och jag tänkte stapla.
Har ni någon gång legat på en hög med lammskinn? Nä, tänkte det.
Det är som att sväva på ett moln! Lovely!
Jeanie bugar och gör en tackdans till fårtackan och lammet som skänkte
oss detta skinn. Eller till fårbonden som rövade det, snarare.
Sedan gick vi på loppis. Jag köpte en fin liten keps till mig själv, kanske tillfaller den också Monterrey - för det var något av ett spontanköp. Inköpt på Obs! någon gång på sent 60-tal.


Jag hittade också en sådan där köksreda! Den köpte jag inte - och OJ, vad jag ångrade mig. När jag kom tillbaka ett par dagar senare hade loppisen stängt för säsongen. Om ni springer på en reda så säg till! Jag vill så rysligt gärna ha en. Skulle måla den i tjock röd lackfärg och kanske pynta med kantband. Perfekt för pärlor, kritor, pennor och annat smått en liten unge kan tänkas vilja pyssla med!

Så, åter till Monterrey-shoppingen. Jag fann oanvända stickade underbyxor och en mössa från 60-talet. Fortfarande i sina förpackningar från Obs! De är inte det finaste jag sett, blekt gula (har ju förkärlek för starkare färger) - men jag kunde inte låta bli. Gjorde det lite ceremoniellt. Köpa första plagget, liksom. Kändes fint.
Tänk en liten spädbarnskropp i dessa. Är de verkligen
så små?? Mössan ser inte ut att rymma mer än en apelsin. 

På en annan loppis hittade jag dockmöbler. Tycker om saker ur proportion. Det kittlar mig. De är betydligt större än vanliga dockhusmöbler och jag älskar dem. Inköpta i Italien på 70-talet. Älskar tanken på ett rum i rummet och tänker att dessa kan få bli en del av rummet i rummet. Tänker att jag ska göra en egen dockfamilj till. Börjar längta efter att pyssla. Kanske är det en del av boandet och förberedandet.

DET VAR ALLES!

No comments:

Post a Comment