Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Monday, 4 August 2014

semesterbaksmälla.

Nu är jag hemma igen och sitter här med jordens baksmälla. Ja, alltså.. semesterbaksmälla. Men jag har också ett fungerande internet - inget ont som inte för något gott med sig, eller vad är det man brukar säga? Men jag vill verkligen inte vara här idag. Vill vara på Gotland. Vakna till solsken och en sorgfri dag på stranden. Åka genom det ömsom karga, ömsom spirande gotländska landskapet. Vallmo och blå cikorior i rågfält. Betande får. Stanna vid flörtigt vatten som ler i takt med solen. Bli öm under fötterna av de rundade gotlandsstenarna på stranden. Äta saffransglass. Och bara andas. Jag tror inte jag fattade hur lyxig den här veckan har varit. Nu är jag girig. Vill ha mer. Känner till och med en längtan att flytta dit. Det känns som om Gotland kan vara min plats på jorden.

Sista dagen var perfekt. Började med världens godaste bullar på vid en hamn.

Sedan hoppade jag från den "höga" bryggan - trots att jag egentligen inte vågade! Allt bara för att en gotländsk brutta låg i vattnet och flinade åt mitt fegande och försökte peppa genom att kalla mig larvig. Det krävs att det är en främling som gör det, hade Thomas gjort samma sak hade trotset vuxit mig och jag hade förmodligen stått där än. Men oj! vad det var härligt! Jag hoppade och hoppade och hoppade! Och nu när jag skriver det här i mitt ångande heta vardagsrum känner jag en intensiv längtan tillbaka.


Jeanie fick också bada. Hon var inte riktigt lika förtjust som jag. Thomas inledde varje dopp med en liten terapisession, sittandes på bryggkanten med hunn i knäet. Och ursäkta bildbombningen, jag tycker bara hon är så rasande söt.
Det ser ut som det behövs en liten terapi-
session först.. ser ni skräcken i den stackars jyckens ögon?
Sådärja. 


Badplatsen var perfekt. En liten hamn med fiskestugor. Lagom med folk. En stor gotländsk familj i fyra generationer satt i solstolar, pratade högljutt och lyssnade på smörig svensktopp. I loved it. 

gravid mage i bikini


Sedan for vi till en lammgård och tittade på skinn och köpte lammfilé. Där hade de kattungar!

det spexades och gicks på händer
den här hade gärna fått kommit med hem till mig! Kolla öronen!
Väldigt vackra skinn! De två nedre låg i 6000-
kronorsklassen och var således lite för dyra
för mig! Ägaren hade över 50 skinn i sitt hem
och förundrades över sin frus förmåga att finna
plats till alla skinn! 
Är inte helt hundra på gullighetsfaktorn i denna bild.
Thomas ser en aningen.. galen ut..? Och strypgreppet
på den lille kissen..?
Sedan grillade vi och gjorde allt tråkigt som att skura golv och städa upp efter oss.. 

Vet inte vad grillmästar-thomas håller på med -
men gott blev det i slutändan
En liten bit av stugan vi lämnade bakom oss. 
Sedan for vi hem. Jeanie satt uppkrupen i min famn hela båtresan
hem. Kände mig nästan som en mamma när vi satt där.. hundens
väna lilla huvud hängandes ömsom över axeln, ömsom på armen.
Hon är rar, den där.




No comments:

Post a Comment