Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Saturday, 30 August 2014

punk, ursprunglig lek och dubbla känslor

Spelningen igår var TOPPEN. Och jag är så glad att jag kom iväg. Det känns som om jag levt i en grotta ett bra tag. Nyheten om min graviditet hade spridit sig väl och alla var översvallande glada. För mig känns det lite märkligt, för jag är ju ändå den som borde vara gladast? Eller? Men istället brottas jag med skräck, tvivel och overklighetskänslor. Klart jag är glad också - men andras oförställda och odelade glädje kontrasterar så till min egen känsla inför den här graviditeten och faktiskt smittade av sig lite. I början av kvällen var min känsla varje gång jag fick ett "Åh, vad ROLIGT!!" typ: "eh.. ja.. är det verkligen det? Roligt?" Ja, det sa jag naturligtvis inte. Men senare mot kvällen kändes det faktiskt roligt.. Som om att det är SKITKUL att vara gravid. Och att bli mamma är det ballaste som finns. Idag är jag tillbaka i: hu! hur fan ska det gå? Jag kan inte ens föreställa mig hur det kommer bli. Allt känns så svårt och väldigt, väldigt surrealistiskt. Den lilla fisken virvlar i skrivande stund runt därinne i mörkret och jag tycker fortfarande att det känns mest olustigt. Hon har väl fått Marked Men på hjärnan och dansar järnet! Det gjorde vi nämligen igår. Monterreys första punkspelning. Hoppas det inte blir den sista!

Hur som helst. Toppenkväll. Jag tycker mycket om många av de människor som kommer på våra spelningar och det var jättekul att få träffa dem igen. Nu ska jag försöka stanna ute i ljuset. Röra mig bland människorna som en helt vanlig person. Helt vanlig gravid person. Kanske är jag inte så väsensskild från alla andra.. trots att jag är gravid.

Idag har jag varit trött. Baksmälla, trots att jag var alldeles nykter igår. Har inte fått någonting gjort. Förutom att packa till Greklandsresan Thomas och jag ska åka på nästa vecka. Längtar. 

Jag orkar inte riktigt skriva. Vill hellre äta ost och se på film, men jag tänkt dela med mig av ett par länkar jag funnit intressanta under veckan:

Ursprunglig lek - hade jag aldrig hört talas om - men jag tycker det är jättespännande och blir glad av att läsa den här artikeln. Så här beskrivs skillnaden mellan kulturell lek och ursprunglig lek:

Kulturella lekar och spel går ofta ut på att någon vinner och andra förlorar. Det är tävlingsinstinkt som ofta premieras och det finns strikta regler man ska hålla sig till. Straff är en stor del i alla kulturella lekar, spel och sporter. Likaså självförsvar. Fred minns att som barn så gick han och folk omkring honom ofta ut och lekte krig. Play war. Men hur ofta säger någon ”jag ska gå ut och leka fred nu”? Han konstaterar att för vuxna idag är fred ofta ett substansiv, men egentligen är fred ett verb. Fred är en handling. Att möta en annan varelse med kärlek och respekt. Och det djupaste sättet verkar vara i leken eller en lekfull attityd. Överlevnad finns, men om man ser det som livets slutmål blir livet en tävling. Istället borde ju att blomstra och utvecklas vara livets mål, thrival instead of survival.
Istället för självförsvar när hårda saker kommer, så blir det i sann lek en fråga om self disappearance, att ens själv, ens ego försvinner. Man bara är. Således kräver sann lek stor fysisk och emotionell övning. Att kunna göra sig rund, fysiskt och emotionellt, så att man kan ta fall.
Denna attityd till människor omkring oss kan tas från leken till hela livet, konstaterar Fred Donaldson. Att när någon kommer med hårdheter mot en, kunna möta dem med kärlek och värme. Han visade oss hur vi istället för att möta hårda grepp och sparkar med argt självförsvar, ge en mjuk, omsorgsfull energi tillbaka, som de facto helt desarmerade knytnäven eller vad det var vi sträckte ut. 
Sedan tycker jag den här dokumentären är väl värd att se innan valet, för att fundera på vad för slags samhälle vi faktiskt vill ha. Världen är deprimerande och galen.

Nu ost och film. I morgon ska jag flänga runt och hämta en fåtölj, en hylla och en gungstol. Jag har hittat så fina saker. Gratis dessutom! Heja Blocket!
Förlåt mina meningslösa inlägg nuförtiden, förstår inte den trogna skara människor som faktiskt läser min blogg varje dag fortfarande. Jag ska bli bättre, lovar. Förlåt en stackars gravid kvinna..

Godnatt!

No comments:

Post a Comment