Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Tuesday, 5 August 2014

mat!!



En av många anledningar till att jag skulle tycka om att leva på Gotland är maten. Det är så lätt att köpa närproducerat, och så lätt att köpa ekologiskt. Dessutom finns det så himla mycket smarrigt! 
Hela Gotland är fullt av små gårdsbutiker, med allt från honung, delikatesser, örter, majs, grönsaker och kött till hembakat. Ibland är de obemannade, då har de tillitsfullt ställt fram en kassalåda eller helt sonika gjort ett hål i väggen för sedelinkast. Det känns så himla trevligt. Men även om en går till de större butikerna är det lätt att finna närproducerat. Och ofta till ett bra pris. Heja Gotland!
En liten delikatessbutik med provsmakning. Jag köpte en äppel-
marmelad med saffran och en påse grönt te med mynta. 
Världens godaste bullar finns på Själsö bageri. De gör också
jordens godaste surdegsbröd. Unnar ni er bara en bulle, så är det
kardemummabullen ni ska ta. Å herregud. En bit av himmelen.
Vår sista middag: grillad lammfilé marinerad i vitlök och örter,
med grillade rotsaker, bönor och citron.
Till det en tomatsallad med nyskördade bondbönor och örter.
Allt utom citronen och ett par broccolibuketter var lokalt
producerat. 
Jag har på riktigt aldrig druckit något så gott.
Så här naturlig äpplesmak kan endast ett äpple ha!
Ja, också den här musten då. Slår nog t om
Margaritan på Tecalitlan i Chicago.
Också kronan på verket: Saffranspannkakan! Med salmbärssylt och grädde.
Ljuuuuvlig. Det här ska jag servera på min födelsedag. Vilka kommer? Har
t om köpt med mig sylt hem.
Obemannad självplock.
Så! Nu är all min Gotlandsrapportering färdig! Nu ska jag försöka landa i Stockholm och vardagen. Njuta av mina gotländska ostar och lammkorvar jag köpt hem. Och äggen från hönor som vandrat fritt på tomten. Och vakteläggen. Och inte minst:  saffranskaramellerna. Herrejävlar vad goda. Hårda karameller med distinkt smak av saffran och honung. 

No comments:

Post a Comment