Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Monday, 16 June 2014

nakna män, tio dagars tystnad och ett barn som simmar i urin

Har varit tyst en evighet känns det som. Ska försöka skärpa mig och ta bättre hand om bloggen. Apropå tyst en evighet har jag fått en plats på en Vipassana-kurs. Vipassana är en av indiens äldsta meditationstekniker. Den anammades av Buddah, som lärde ut den som "ett universellt botemedel mot universella problem". Konsten att leva.
Kursen är en tiodagars meditationskurs med ett ganska stramt regelverk. En får inte tala, inte läsa, inte skriva, inte ha tillgång till elektronik, inte ha kontakt med yttervärlden. En går upp 4 på morgonen och mediterar ca 10 timmar/dag. Så här står det på kursens hemsida:

Vipassana är en väg till självförändring genom själviakttagelse, som fokuserar på det nära samspelet mellan kropp och sinne. Detta är något som kan upplevas direkt, genom disciplinerad uppmärksamhet på de kroppsliga förnimmelser som styr kroppens liv, och som oavbrutet står i samband med och betingar sinnet. Baserad på iakttagelse är detta en självutforskande resa till kroppens och sinnets gemensamma ursprung genom vilken man löser upp mentala orenheter. Detta leder till ett balanserat sinne fullt av kärlek och medkänsla.  
  
De naturlagar som styr våra tankar, känslor och förnimmelser blir tydliga för oss. Vi förstår genom direkt upplevelse hur man gör framsteg och hur man faller tillbaka, hur man skapar lidande och hur man befriar sig från lidande. Vårt liv kommer alltmer att kännetecknas av ökad medvetenhet, klarhet, självkontroll och frid. 

Jag längtar. Med viss bävan. Men jag ser det som en fantastisk möjlighet. I synnerhet eftersom jag fått kämpa så med meditationen senaste tiden. Det gick så lätt i början, kunde med lätthet glida in och ut ur meditationen - men nu är det en ständig kamp. Hjärnan går på högvarv. Mindet pladdrar högljutt. Jag vill hitta tillbaka. Göra en djupdykning. Känner mig än mer motiverad nu som gravid. Nu ska jag förbereda mig tiden fram till kursen. Meditera mer. Hitta tilliten till meditationen igen. Jag ska bygga upp kropp och bålstabilitet - för att sitta stilla 10 timmar/dag lär vara en stor fysisk ansträngning. Jag förstår att det kanske låter galet - men jag längtar faktiskt.

Sitter och tittar på A Room With a View. För säkert hundrade gången. Det fina är att jag fortfarande finner nya detaljer. Ett leende jag missat, en blick, vackra detaljer på kläder, ord som tidigare bara fladdrat förbi. En av mina absoluta favoritscener är när George, Freddy och mr Beebe badar nakna. Inte för att det är två minuter med helnakna män - utan för att det är så himla vackert. Glada nakna kroppar. Som springer, leker, skrattar, tar i varann. Bara kroppar, utan sexuell laddning. Helt utan en kameras kåta blick som smeker och pekar på detaljer - som en allt som oftast ställs inför när det visas naken hud på film/TV. Det är så befriande och det gör mig så glad. Trevligt också att det är män som får stå för nakenheten för en gångs skull.



Jag har gått in i tionde veckan nu. Barnet ligger i en liten hinnsäck med tempererat och saltat vatten. Hen har fått könsorgan och fyller hela tiden på fostervattnet med sitt eget urin! Mitt barn badar i kiss. Sötnos.


Nu måste jag sova. 

1 comment: