Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Sunday, 8 June 2014

jag gör ett vattenlavemang.

Att vara gravid är i mångt och mycket en väldigt fysisk tillvaro. En tas hela tiden tillbaka till kroppen. Det är illamående, hunger, sug efter det ena och det andra (godis och sex), gallbesvär, utmattning, värkande bröst, aktiv blåsa.. ja.. ni fattar. En grej jag tampas med är förstoppning. Jag kan inte ens minnas när jag gick på toaletten senast.
I natt följde den här fysiska tillvaron med mig in i drömmen på ett grafisk och ganska skoningslöst vis.

Läs här vad jag fick utstå i natt:

Jag ska ha ridlektion och står och förbereder mig i köket. Hästen och ridläraren gör mig sällskap och plötsligt slingrar sig en ormjävel in i köket, biter hästen och i nästa sekund känner jag ett vasst hugg i ena skinkan. Fan. Drar ner byxorna framför ridläraren, hon tittar på skinkan och bekräftar: jodå, det är två djupa bitmärken där.

Vi stuvar hästen i transport för att ta till veterinär och släpper av mig på södersjukhuset på vägen. Väntetiden är kort och jag får snart komma in i ett dunkelt undersökningsrum utan fönster. Jag tackar min lyckliga stjärna för att läkaren är kvinnlig. Hon är liten, rejäl och full av energi. Pladdrar ihärdigt med sin tyska brytning.

Jag får dra ner byxorna och står lutad över britsen. Nä, det här är nog inget ormbett menar hon - men får av någon anledning en ingivelse av att göra en rektoskopi, där jag står framåtböjd med kinden obekvämt mot det sträva pappret. Kikaren är stor och det gör så ont. Känner mig så utsatt.

rektoskopi

Hon säger: Oj, vad du är förstoppad, det måste vi göra något åt! Nej, nej, nej ringer i mitt huvud. Göra nummer två på offentliga toaletter - aldrig. Nummer två efter vattenlavemang, inte en chans i rymden.
Men det finns inte utrymme för protester. Hon börjar med att upplysa mig om utbudet av toaletter, det finns två. En i korridoren och en på sjukhuslagret som ligger vägg i vägg. Jag går och rekar lagret, kollar var toan ligger. Det är stort och relativt folktomt. Människor arbetar, packar grejer, kör truckar. Perfekt.

Går tillbaka till undersökningsrummet och ser den läkaren komma in med en tiolitersdunk med ljummet vatten. Hon säger åt mig att böja mig fram över britsen igen - och sedan häller hon. Jag känner hur systemet fylls, hur tarmarna sväller upp och hon bara fortsätter hälla tills vattnet till slut börjar välla ur munnen. Sluta, sluta kvider jag mellan vattenstötarna jag hostar upp. Jag kan inte med ord beskriva hur vidrigt det var, och det enda jag kunde tänka var: det här vattnet kommer via tarmen. Lyckligtvis smakar det inte bajs.

Hon slutar och det är dags för toabesök. Go! Go! Go! uppmuntrar läkaren och jag smyger koncentrerat iväg med hopknipna skinkor. När jag kommer till lagret ser allt plötsligt annorlunda ut. Det står en tjej och packar grejer precis utanför toadörren. Det är mer folk. Det står någon och väntar på toan. Det är kö. Jag lyckas vänta på min tur, men när jag kommer in har det strömmat till fler folk som väntar på toan. Och toan är vidrig. Blöt och slabbig. Toapappret dyngsurt och jag känner bara: det går inte.

Går med skyndsamma myrsteg mot korridoren. Ser toaletten hägra, som uppe på en tron. Och det här är bisarrt: jag är så desperat att jag inte reflekterar över att toan inte har några väggar. Inte förrän jag har fått släppa min första laddning. Då ba': helvete!! Det finns dock ett blått skynke jag lyckas dra för hjälpligt.
Efter andra laddningen upptäcker jag att jag sitter i ett personallunchrum. Jag sitter vid ett bord och bajsar. Herregud. Lunchrummet börjar fyllas med folk och jag får sällskap vid mitt bord av en mörkhårig ung kille. Ja, och där sitter jag. Med byxorna nerdragna och försöker låtsas som ingenting. Vill bara att han ska avsluta sin måltid och gå så jag får torka mig. Men nej. Han sitter där han sitter. Jag bestämmer mig för att göra en snabbtork. En kiss-tork. Snabb och diskret. Jag har bara kissat. Lovar! Undviker att tänka på skicket jag lämnar min stjärt. Klär mig och går.

Ni hör. Groteskt. Värsta drömmen ever. Jag känner mig smutsig.

No comments:

Post a Comment