Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Monday, 9 June 2014

barnet i siffror

Eftersom jag har en lång tradition av missfall bakom om mig har jag valt att vänta med att skriva in mig på mödravården tills jag känner mig trygg med att det här verkligen går vägen. Jag törs inte dra på för stora växlar redan. Törs inte lita på att det här kommer gå bra.

Idag gjorde jag en sådan där graviduträkning på nätet - för att få ett litet hum om hur långt gången jag är och när barnet kan väntas. Här är resultatet:
  • Jag blev gravid ungefär lördagen 26 april
  • Jag är i vecka 9 (v 8+2)
  • Jag har 221 dagar kvar till förlossning
  • Barnet beräknas komma 16 januari
Vecka nio: barnet har utvecklat känsel och reagerar på beröring. Barnet rör sig och tränar sina muskler. Hen kan också få hicka!

*hick!* 
Sedan kunde jag inte låta bli att spekulera i vilket stjärntecken barnet skulle bli. Barnet blev en Stenbock. Läste Stenbockens beskrivning och tappade modet alldeles. Det låter ju inte som min unge alls! Läs här:

Stenbockens bra egenskaper

  • Har sinne för humor (heja!)
  • Är ambitiös och disciplinerad
  • Mycket bra på att komma ihåg
  • Tålmodig och noggrann
  • Kärleksfull innerst inne och alltid lojal
  • Bestämd och trygg
  • Objektiv vid behov

Stenbockens mindre bra egenskaper

  • Överdrivet petnoga
  • Fyrkantig intill tråkighet
  • Stelbent i sina åsikter
  • Kan bli gnidig och missunnsam
  • Blir lätt fixerad vid pengar och status
  • Ibland pessimistisk och glädjedämpande

Vi kommer ha skitkul, min unge och jag *ironiskt mutter*. Jag får vara glad åt att hen är kärleksfull innerst inne och är begåvad med humor i alla fall. Kända stenbockar: Göran Persson, drottning Silvia, Per Gessle. Ska jag nära en liten snusförnuftig Göran Persson vid min barm??
Nä, jag tror jag kniper igen av bara helskotta tills vi går in in vattumannens tecken. En av mina absoluta favoritpersoner är vattuman. Min mamma. Så här beskrivs vattumannen:

Intellektuellt stark, öppet och fördomsfritt sinne, trofast, höga ideal, andlig, sinne för otraditionella ideer. Rolig och vänlig. Okuvlig optimist. Kan vara radikal i sitt tänkande men konservativ i praktiken. Kan vara upprorisk, sentimental, dumsnäll, taktlös och excentrisk.

Det verkar oändligt mycket roligare att dela liv med den personen! Dessutom funkar vattumän väldigt bra med vågar. Och liknar mitt barn min mamma det minsta - min knasiga, kloka och underbara mamma - så  kommer jag bli världens lyckligaste mamma.

No comments:

Post a Comment