Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Thursday, 22 May 2014

estebans liv i tratt.

Esteban har fått stora sår på en baktass. Det var ordentligt svullet upp på benet och såg väldigt, väldigt ont ut. Sådär så det skar i hjärtat. Vi lämnade in honom på Bagarmossens djursjukhus för en operation igår (för att utesluta främmande föremål i tassen) - men operationen hanns inte med så katten fick övernatta. Oj, vad det var tufft. Det där tomrummet var vedervärdigt och jag fick en liten, liten glimt av hur livet skulle vara om han faktiskt inte längre levde med oss. Mådde pyton av saknad. Och oro. Och ledsenhet vid tanken på den där stackars ensamma kraken i bur på ett främmande ställe.

Ikväll kom han hem igen. Lite omtumlad och bisarr. Bisarr för att han får någon slags tratt-psykos. Den katten kan inte bära tratt. Han begriper det inte. Kan inte vänja sig. Bara sitter och glor. När han inte sitter backar han eller fastnar mellan saker. Liksom utan större vilja att ta sig loss. Häromnatten satt han uppkrupen på en av katthyllorna under taket med tratt-ansiktet in i en hörna. Lyssnade inte när jag lockade på honom, flexade inte ens ett öra - så jag fick klättra upp och plocka ner honom. Det där trattandet gör mig nervös. Kanske är han bara sur.

I övrigt verkar han må någorlunda bra. Jag ska schamponera den lilla foten varje dag, skölja och torka torrt med hårtork. Det blir intressant. Katterna HATAR hårtorken. Men jag hoppas innerligt att vi råder bot på infektionen snart. Han har ett fint grönt bandage om frambenet som inte syns på bilderna. Också bär han namnlapp i nacken - ifall jag skulle glömma bort vad han heter.

Hector var mycket nyfiken på familjens astronaut. 

Så här sitter han. Kraken. Mest hela tiden..

..när han inte berättar rövarhistorier för det här gänget..
om en facilitet med onda, onda människor, om nålar stora som stick-
nålar och skalpeller som machetes.. lovar att han visade upp sina
krigsärr också. 

Sötnos.
Tänker tvinga honom att ligga under täcket med mig i natt.

Sedan en bild som inte alls har med dagens inlägg att göra.
Sniff, sniff.



No comments:

Post a Comment