Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Thursday, 15 May 2014

katter - ett lätt sätt att umgås.

Katterna älskar att vara på balkongen. Den är inredd med mjuk vardagsrumssoffa och varma filtar, orientalisk matta på golvet, en bred hylla på balkongräcket, ett par vägghyllor och en gammal lagerhylla att klättra i. Det ser rätt rörigt ut utifrån och jag skäms lite - men jag tycker om min balkong. Inte minst för att det är en sådan fin plats för katterna att vara på.

Katterna röner stor uppmärksamhet bland förbipasserande. Står balkongdörren öppen hör jag inte sällan joller och småprat med kattbesättningen. Och är någon av katterna inne när det hörs joller så fungerar det alltid som en springa-ut-signal: Åh! Det är någon som vill beundra oss!! Tjoho!
De är så sabla fåfänga. De spatserar stolta omkring på räcket, åmar sig och sjunger. Alternativt klagar. Och alla människor ba': "Åhhhh..". Sedan spekuleras det alltid i vilka raser katterna tillhör.

I morse möttes två människor under min balkong. Till synes obekanta med varann. Katterna beundrades. Det spekulerades om huruvida nakenkatten verkligen var naken- för kolla svansen! Men framför allt fick balkongen väldigt mycket ros. För att det var ett sådant fint tillhåll för katterna. Sedan kastade de blickar in genom vardagsrumsfönstret och de sa: "människan som bor här har inrett sitt hem efter katterna. Vad fint!"
Det pratades länge och väl om alla kattattiraljer, tyger för skugga, hyllor, vandringsspång under taket. Och jag skämdes och mös om vartannat. Skämdes för tjyvlyssnandet och skicket min lägenhet är i (för det ser rätt rörigt ut utifrån), men jag blir glad av att höra att mina katter har det bra.

Extra fint blir det när kissekatterna skapar möten mellan människor - för ibland frodas samtalen under balkongen.


Katter - ett lätt sätt att umgås.

No comments:

Post a Comment