Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Sunday, 27 April 2014

Katterna bär skulden för min aktiva tjocktarm.

Grannen vägg i vägg är blind. Han har varit min granne i många års tid - och trots att han är en tyst, god och mycket hänsynsfull granne - är han den som stör mig mest. Jag har nämligen den här fixa idén: att han är begåvad med någon slags superhörsel. Att han blivit kompenserad p g a sin blindhet. Jag förstår ju att andra sinnen tvingas att utvecklas som blind - men i mitt huvud har det här dragits till extrema proportioner. Jag tänker att han vet ALLT om mig. Att han hör mig genom dubbla väggar. Att han hör mig andas. Snarka. Fisa i sömnen. Att han har hört varje bråk jag någonsin haft. Hört alla telefonsamtal. Hört mig full. Hört mig gråta. Hört mig älska. Jollra med katter. Hört pojkvänner komma och gå. Tugga. Knäcka en öl. Han är anledningen till att jag flyttade sängen från sovrummet till vardagsrummet. Innan låg vi vägg i vägg. Jag tänker att han HELA TIDEN är medveten om min existens och vad jag gör. Att jag stör honom. Förgiftar hans tillvaro med mitt idoga tuggande, bebisspråk och pratande i telefon. I stället kanske det är tvärtom. Att jag hela tiden är medveten om hans existens. Den påminner mig om att stänga badrumsdörren. Öppna öl i köket och med hög musik som bakgrund. Stänga balkongdörren när telefonen ringer. Han lever med mig. Här, i min lägenhet. Känner mig väldigt sällan privat. Han är alltid ett öga på mig. Ett dömande öga såklart. Som brorsans dömande öga. Börjar fundera på om det här är en katolsk ådra i mig. Den här känslan av att vara ständigt iakttagen och dömd. Ett ständigt bärande av skuld.

Vid något tillfälle berättade jag om grannen för min pappa. Hans svar: blinda utvecklar sitt doftsinne till det extrema. Great. Bra pappa. Inte bara har han hört varenda fis - han har fått uppleva den till fullo. Liksom jag förmodligen fått skulden för varenda lådbesök katterna gjort. Och fyra katter är = många lådbesök. Jag är grannen med en extrem ämnesomsättning och överaktiv tjocktarm.


No comments:

Post a Comment