Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Monday, 7 April 2014

handen på min axel.

Varje gång Kattvakten går städar jag. Snabbt, fokuserat och på autopilot-mode. Tillåter mig inte att tänka eller känna. Jag vill göra hemmet till mitt. Städa bort det där tomrummet. Plocka bort alla spår, för saknaden är inte ensam. Den är en krävande hand på en axel som jag vill ruska av mig. Den ensamheten är inte fri.

Tycker inte om känslan av fast, det har alltid varit en ganska grundläggande attityd hos mig. Har t ex aldrig klarat av att vara fast anställd - bara den etiketten gör att jag dör lite. Blir stoppad i en tvångströja. Sedan kan jag arbeta på samma ställe i åratal utan att känna den där krypande känslan av att någon håller mig i ett grepp. Jag kräver min frihet.
Minns en chef som gång på gång kom med förslag på fastanställning - nästan andaktigt presenterade han sina förslag, som om han överräckte ett paket i guldpapper och sidenband - och det var för honom helt obegripligt hur jag kunde tacka nej.
Samma har gällt mina relationer de senaste åren, relationsrädslan har varit i det närmaste klaustrofobisk, därav alla relationer på oceaners avstånd. Vill inte vara ägd!

Minns en väldigt talande dröm som återkom många gånger under mitt förra förhållande: jag står i ett rum, med blicken in i ett hörn. Låst. På min axel ligger en hand. En vänlig hand, men den kräver och känns tung. Impulsen är att ruska av mig den. Skammen bränner i mig. Och det var bara just så.
Den drömmen nailade känslan jag hade av det förhållandet på pricken.
Med Kattvakten är det annorlunda. Där blir avståndet och avsaknaden den där handen. Han har blivit ett så vant inslag här hemma att jag mina ensamma stunder lever med känslan av att något fattas. Det stör mig.

Just nu fattas han för att köpa kaffegrädde och ett par folkisar - då är det helt ok.

Lite tilltufsad och rufsig  - men det får en vara på sin lediga dag. Ville bara
visa mitt nya fynd! (klänningen) Älskar prickar!! Nedre delen av klänningen
sitter på obäddad säng - så den får ni inte se. Kjol med snurr-vidd! Inbjuder
till virveldans a la Sound of Music!



No comments:

Post a Comment