Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Thursday, 3 April 2014

doftminnet

Kattvakten har använt mitt täcke de senaste nätterna han sovit hos mig. Nu doftar det intensivt utav honom. Och trots att doften är ny för honom reagerar kroppen omedelbart. Andetagen kittlar och ilvärker lite hela vägen ner i bröstkorgen. Hjärtat nästan krampar av längtan. Det gör ont och blir ett sällskap på samma gång. Vaknade trött och med en ledsenhet i kroppen.

Och osökt kom den här visan till mig, och av någon anledning går det inte att lägga upp originalversionen i inbäddningen  - så då får finaste Monica presentera i stället:



För nu går jag i mitt pompeji, bland ruiner och rester av vårt liv. Lämningar efter en vardag. Kassettbandspelaren i hallen som han hittat och som gjort honom så glad. Krämen mot värken som ligger bredvid sängen. Hans böcker. Dofter. Smutstvätt. Tre övergivna tandborstar som står givakt i badrummet. Allt ger ett eko.

Trubbel är en sådan där låt som stannat kvar (den som jag nämner i det här blogginlägget är en annan). Viss musik gör det. För mig är det musik som lever sitt egna liv och har en rymd. Som inte fastnar mellan taktslag och ord. Och gemensamt för alla är att de berättar. Bjuder in till ett liv och ett ögonblick.

Jag tror flertalet av dem som fastnat på mig dök upp i samma skolålder. Mellanstadiet. En började begripa mer, samtidigt som världen tedde sig än mer obegriplig. Ett pusselläggande. Men fantasin och kittlingen var  fortfarande ett litet barns. Gränslandet innan tonår.

Är så sabla trött. Ska försöka uppbåda all min energi och börja jobba. Dricker kaffe. Trots att jag slutat. Tröst-kaffe. Jävlar vad gott det är. Fast jag har blivit fasligt koffeinkänslig efter uppehållet, så jag ska försöka ta det lite lugnt. Jag har ju varit en kaffedrickare av stora mått. Trodde faktiskt inte jag skulle kunna sluta. Men på't igen ba'. Nästa vecka eller nå't.

No comments:

Post a Comment