Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Friday, 28 March 2014

påkörd av cykel

Sitter här med noll inspiration och två katter i knät. Har en skev dag, hormonell som tusan. Har kämpat mig igenom arbetsdagen, varit tafatt och ett socialt missfoster. Stammat, tappat ord, blivit stressad. Nu sitter jag med en folkis. Hoppas att den ska lägga lite bomull på nerverna. Tack gode gud för HELG.

Höll på att bli påkörd av en cykel på vägen till jobbet. Sprang rakt ut i cykelbanan utan att tänka mig för. Hörde ringklockan, men kopplade liksom inte. Jag är så satans disträ. Plötsligt så kolliderade vi. Jag lyckades ta grepp om styret, mannen stupade framlänges och jag blev skiträdd. Fattar att skulden var min. Skämdes - för jag förstår hur rädd han måste ha varit. Men vi var båda nöjda med att ha klarat oss helskinnade. Plötsligt dök det upp en arg man vid min sida och skällde ut cyklisten:

Han hade minsann sett. Man ska inte komma blåsandes i 50 km i timmen osv

Cyklisten blev förbannad: vem fan är du?

Jonatan (tror jag), jag är snickare

Cyklist: dra tillbaka till Göteborg med dej!Eller var du nu kommer ifrån.

Däremellan stod jag, förvirrad. Hade verkligen inget behov av någon försvarande riddare. Ansvaret var mitt, jag hade inte sett mig för och inte heller fattat ringsignalerna. Kändes knepigt alltsammans. Och cyklisten betedde sig som en skit. Adrenalinet pumpade ett bra tag efter. Var rätt skakis. Av krocken, inte bråket.

Vill bara att den här hormonkarusellen ska gå över snart, har inte varit mig själv på några dagar. Jobbigast att leva med är den där ängslan, att jag går runt och känner mig nervös och skev hela tiden. Och nära till lipen. Lagom kul när kunder kommer in och finner en rödgråten med ett darrande tappert leende.

No comments:

Post a Comment