Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Thursday, 13 March 2014

Migrän och leksaker

Missade eftermiddagens spelningar. Vaknade helt hyper i morse (som kanske syntes på bilderna..) - men sedan bara kraschade jag. Blev helt vansinnigt trött. Gäspade frenetiskt. Törstig som satan, drack två  liter vatten på en timme (fick lägga band på mig, hade lätt blivit det dubbla). Lurande bultande huvudvärk på ena sidan. Helt ur slag.
De där fyra första har jag noterat sedan år tillbaka - hyperaktiv, följt av massiv trötthet, huvudvärk, gäspningar och grotesk törst. Trodde det hängde ihop med insulin och blodsocker på något vis - men sedan googlade jag på just törst, gäspningar och huvudvärk och.. tadaa! Detta dök upp, och made perfect sense:

Symtom: Prodromalfas som kan börja timmar till ett dygn före själva migränattacken. En del mer aktiva, andra mer hämmade under denna fas. Vanliga symtom är gäspningar, trötthet, koncentrationssvårigheter, tröghet i tankar, irritabilitet, matleda, törst, längtan efter viss mat, hyperosmi, dysfasi, dysartri, muskelsvaghet, nackstelhet, magbesvär (diarré eller obstipation), vätskeretention, frekvent vattenkastning. Trots att 30-40 % av migränikerna har prodromalsymtom så är det relativt få som känner igen dessa.
Aurafas (cirka 30 % av migränikerna). Neurologiska symtom med fokala bortfallssymtom, t.ex. flimmerskotom, synfältsrubbningar, tal- och känselrubbningar ofta kring mun, arm och/ eller hand. Känselrubbningarna kan växla sida mellan olika anfall. Aurafasen börjar smygande. Efter 10-60 minuter avlöses den av huvudvärken. Finns migräniker som efter aurafasen inte får någon egentlig huvudvärksfas. Hos samma person kan migrän uppträda både med och utan aura vid olika anfall. Migrän med aura ökar risken för stroke.
Fem genomgångna episoder + symtom enl. nedan med huvudvärk räcker för diagnos Migrän med aura.
 Och:
Teorier finns att migrän förekommer utan såväl värk som aura. I stället symtom med trötthet, koncentrationssvårigheter m.m (härifrån kommer info)

Har misstänkt migrän genom åren för att det alltid kommer med en viss ljuskänslighet (aj!), lite ögonflimmer och tajta ögonhålor - men jag har aldrig haft den där våldsamma huvudvärken så att jag kräks.
Har haft känningar de två senaste dagarna också. Gäspandet, törsten och huvudvärken. Och tydligen är det vanligt med hyperaktiviteten innan. Och dom där gäsparna alltså! Som inga andra. De är så stora att de nästan måste krystas ut. Det räcker inte med en vanlig Gäääääsp. De här migrän-gäsparna kommer ofta ut i en Andre Williamslåt - och Thomas hatar det. Vet inte hur många resor vi gjort där jag gäspat André Williams (talangjakts-material?), druckit litervis och kissat lika mycket. D.v.s stopp på varenda bensinmack.

Hade mitt första anfall när jag var nio. Satt på lektionen och fick ordentligt ögonflimmer och kände mig så konstig. Sa att jag hade ont i ögonen och blev hemskickad. Vinglade hem, från sida till sida på vägen, kunde inte gå rakt. Kom hem till tomt hus. Kräktes och hade sans nog att plocka fram en hink. Kraschade på soffan och hade huvudvärk från helvetet. Föll ur och i svart sömn. Låg i timmar. På eftermiddagen kom storasyster Maria för att hälsa på. Minns hur hon står i hallen och ropar: Lotta? Lotta? Jag orkar inte svara. Hon hittar mig och talar om för mig att jag haft migrän.
Mamma kommer hem och upplyser mig vänligt om att det är bra att lägga en handduk på soffan vid hinken. Tydligen har jag kräkts på soffkudden. Skäms. Det var fruktansvärt - men har aldrig hänt igen. Ett sådant anfall. Ömmar för alla stackars satar med sådan migrän. Min är ju hanterbar. Oskön och jobbig förstås, men uthärdlig. Och jag fungerar ju om jag måste. Vissa gånger har det varit så illa att jag blivit sängliggandes - men ändå uthärdligt.

Nu sitter jag här, tvärtrött. Fortfarande ont i huvudet (allt blev temporärt bättre när kattvakten visade katter via video-chat). Törstig. KISSNÖDIG. Men jag kan inte sova. Kroppen är både trött och olustig. Ska ändå försöka sno åt mig lite vila. Först vill jag visa dessa, råkade trilla dit på leksaksshopping igen:

Fina va? Kunde inte motsrå. En del saknas dock. Den med vampyrkatten..
den förstår ni att jag måste ha va?

Nu vila, sedan Radioactivity. Med mullvadsögon.



No comments:

Post a Comment