Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Sunday, 2 March 2014

min färgglada drake

Det var i grevens tid. Trött, bakis och osugen på att skriva.. men jag har ju antagit utmaningen att skriva varje dag - då kan jag ju inte ge upp redan på dag två. Ledsen att det bli ett nonsensinlägg, men jag kommer tillbaka.

För en massa år sedan hade jag en tankelek. Varje gång jag var less eller osams med sambon eller nå't, brukade jag låtsas att jag var en drake. Egentligen bara en väldigt, väldigt lång yvig och färgglad svans med ett huvud. Men då, när livet var pest - iklädde jag mig min drakkropp och flög ut genom fönstret. Jag var ingen stor äventyrare, ibland flög jag några varv på baksidan och lät svansen virvla i luftdans - men oftast lade jag mig bara i det stora trädet utanför fönstret. Lade svansen omkring mig några trösterika varv och tittade in genom upplysta fönster. Fann lugn i att vara utanför, men tröst i att se så mycket liv. Så skönt att ställa sig lite utanför livet ibland. Nu är meditationen min färgglada drake - som ligger utanför mitt upplysta fönster och tyst och kärleksfullt betraktar livet där bakom.

No comments:

Post a Comment