Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Thursday, 27 February 2014

mitt jobb

Jag har begåvats med världens bästa jobb - även om det har varit perioder som jag inte uppskattat det alls! Jag har en liten vintage- och skivbutik med min bäste vän Thomas. Vi köper in allting vi gillar. Det är hela affärsidén. Och sedan prissätter vi efter hur mycket vi gillar en grej - för det vi tycker allra mest om vill vi liksom inte sälja! Då blir det dyrt. Så det får stå kvar. Förbryllande för många, antar jag - att en liten plastfigur kan kosta 400 spänn - medans en annan jättestor plastfigur kostar 40. Eller nåt.

Välkommen in och kika! Det finns massor att se!


Välkomna in i röran! Gillar att världen utanför butiken ter sig svartvit. Tror vår butik kan vara lätt överväldigande. Färgerna, mängden, galenskapen.


Här är då kassan, med return of the jedi-solskärmar i bakgrunden. 

Skivhörnan och mexikanska wrestlingmasker och vintage registreringsskyltar. Och en massa rådjur. 

Den här fina 3-dimensionella hummeltavlan hänger bakom kassan. Det är en sån där dyr grej jag nämnde i inledningen. En vi (jag!) inte vill bli av med. Jag ÄLSKAR den. Men den är för fin att ta hem. Har någon slags spärr där. Annars hade vi förmodligen inte haft någonting kvar i butiken!

Burkar. Och den fina svenska kaffekannan hittad i Oklahoma.

Coffyaffisch och soldater! Och en och annan superhjälte. 

Åh, dessa kaniner alltså. De är mina. Lånade ut dem till skyltningen och har gjort människor galna av begär. Men säljer dem gör jag inte.

Pillsbury Doughboy-muggar och söta salt - och pepparkar! Men finast är ändå väggprydnaderna i plast i bakgrunden. De med rullskridskor, en telefon och vinylskivor. 

Åh!

Sminkbordet. 

Mer husgeråd! Tikiprylar. Plastprylarna. Condimentsflaskor som minner om amerikanska diners.

De här packade jag upp idag. Som jag sa; jag älskar tredimensionella väggprylar.

Och kanske allra finast; väggen av fiskar, sjöjungfrur och svanar. Jag älskar de här. Dyra som fan, såklart. Säljer alltför bra ändå. De är kniviga att få tag på, är gjorda i gips, de flesta från 60-tal in en kort bit på 70-talet. Det är inte många som överlevt. De är alla lite märkta av tidens tand. Men de är magiska.


Välkomna in och säg hej! Utöver dessa prylar finns också en väldig massa kläder. 




No comments:

Post a Comment