Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Thursday, 20 February 2014

Kommer inte Koko till skogen får skogen komma till Koko

Igår plockade jag in lite skog till Koko. Granris, tallris, björkris, blåbärsris, lingonris.. ja, en himla massa ris - och ett par kottar.

På loppisen hade jag köpt en rund kudde av orientaliskt snitt, som påminde lite om en sådan där tung golvpuff, ni vet.. och la den i hagen utanför buren. Föreställde mig att han skulle bli infernaliskt glad och spendera dagarna i ända mediterandes på den där puffen. Jo, tjena. Han tackade mig med att göra det till en lyxtoalett.
Jag skurade och tvättade, plockade pluttar och använde sådan där sluta-kissa-här!-spray som man använder när katter missar lådan - och ställde i ordning den lilla meditationshörnan igen, så som jag tyckte att den skulle vara. Kände mig belåten med mitt tålamod och min pedagogik och gick och la mig för att sova.
När jag vaknade på morgonen så var det kiss överallt. På kudden och golvet ikring. Jag kände mig sjukt grinig. Liksom.. här anstränger man sig va'.. och vad är tacken?? Med sedan kapitulerade jag, accepterade att Koko valt hörnan till en toalett och ställde en liten toalåda där. Nu är vi båda överens. Han är himla bra, den där Koko. Men det känns lite som sådan där lapp-kommunikation som kan förekomma grannar emellan. Eller sådana där demonstrativa tysta budskap ni vet. Typ lägga felsorterad källsortering mitt på golvet i trapphuset. Han ba': jag bajsar på din kudde! Ge mig en toalett. Nu.

Apropå kissa på fel ställen, idag var en ytligt bekant inne på jobbet och ville låna toaletten. Jag satt gömd inne på lagret med surfplattan, bekvämt placerad uppepå en klädsäck. När han kom in verkade han så oerhört besvärad och vände nästan i dörren. Jaha, tänkte jag - han behövde göra nummer 2 och ville inte ha åhörare.. När jag gick ut efter en stund frågade jag om han inte ville gå på toa. Han såg lite obekväm ut och mumlade något som jag inte hörde och jag lät det vara. Långt senare gick han iaf in och när han kom ut erkände han att han trott att jag suttit på toa där i vår lilla kökshörna. Liksom.. vadå?? Trodde han att vi hade någon slags potta mitt på golvet på lagret?? Inte konstigt att han tvekade beträffande toabesöket.


Thomas tog den här bilden och aningens generad kan jag förstå vad han såg.. han har liksom sett mig bajsa. Ja, nästan iaf.. han måste ha varit alldeles förbluffad över min obryddhet. Himla märklig situation.


No comments:

Post a Comment