Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Tuesday, 25 February 2014

yesterday's treasure.

Igår var jag och fikade hos min lillasyster Emma. Hon är fantastisk på många vis - men inte minst för att hon gav mig det här:



                        


Det ni ska titta på är då halsbandet (inte det tillgjorda flinet.. försökte bara le sött åt Emma - och det bev inte lättare av att kompisen - på språng - stod och vrålade: SE SÖT UT NURÅ!! SÖT!! JAG HIIIINNER INTE!)

Men oj, så glad jag blev. Jag tiggde till mig det, det ska erkännas. Jag har trånat länge. Sett det hänga oanvänt på en krok i badrummet. Har låtit fingrarna löpa över pärlor och löv. 
Det allra kymigaste är att det ursprungligen är en present ifrån mig. Jag ville ge henne det allra finaste - men det allra finaste kan tydligen definieras olika beroende på person - och Emma hade en helt annan definition. Lucky me! Nu får jag hitta en annan present till Emma, som stämmer bättre överrens med vad hon definierar som finast.

I min bok kan superlativet inte bara appliceras på detta fantastiska halsband utan också på Emma herself! Tack gullo! Löv yo.




Minns var jag köpte det här halsbandet. Det var på Yesterday's Treasures Antique Mall i Chesterton, Indiana. 
Trots mängden saker vi fört hem till butiken genom åren (tusentals!) har jag en nästan enastående förmåga att minnas var vi hittat sakerna. Hur butiken såg ut, hur det luktade, vad jag kände, personalen som arbetade där, vad jag ätit innan eller efter. Instant time travel, liksom. 
Så inte bara är det här halsbandet himla tjusigt - det är också en blixtvisit hit. Chesterton. 
(Heja google maps!)
Ta en promenad runt Chesterton, vetja! Vandra fem rödljus västerut , sväng höger och gå över spåren. Där vägen tar slut finns världens bästa hamburgare. According to Thomas. Beställ en haystack till ölen (eller bloody maryn - vill minnas att de är helt ok!). 

1 comment: