Galen katt-tant med kärlek till det naiva och barnsliga. Älskar leksaker, äta ost, färger, dansa, barnböcker, hårigt och naket, vintagekläder, omtanke, möten. Börjar knappa in på medelåldern - men vägrar bli vuxen. Också är jag feminist förstås.

Saturday, 20 July 2013

Hon blommar i desperation.



Häromdagen på jobbet (jobbar extra på ett varuhus under sommaren), kom en medelålders man till min kassa för att betala. Med sig hade han en flaska vatten:

- Den här tänker jag inte betala för, det är bara kranvatten som jag hade med mig! sa mannen lite kort.

och sedan fortsatte han upprört:

- Jag har tagit med det för att vattna orkidén i caféet, JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD!! Dom sköter ju inte om den! Nu står hon där och blommar, fastän bladen bara slokar. De gör så när de håller på att dö, för att kunna fortleva.

Tyckte det var fint. Att blomma i ren desperation. Att ge sina sista andetag till livet. Och hoppet. Och mannen, så uppenbart upprörd och ledsen. Med respekt för liv. För en blomma.

No comments:

Post a Comment